Únava a vyčerpanosť

Únava je najčastejším vedľajším prejavom protinádorovej liečby a často prichádza bez varovania. Každodenné aktivity – telefonovanie, nakupovanie, alebo hoci aj zdvihnutie vidličky pri jedení, sa zrazu stávajú výzvou. Únava spôsobená nádorovým ochorením je odlišná od bežnej, každodennej únavy. Je horšia, dlhšie trvá a spánok ju nezlepšuje. Veľa pacientov ju popisuje ako nezdolateľnú, zasahujúcu do každej oblasti ich života. U pacientov liečených chemoterapiou podávanou v cykloch, sa vyčerpanosť objavuje v prvých dňoch liečby, potom sa stav postupne zlepšuje až do začiatku nového cyklu, kedy sa proces zopakuje. Pri ožarovaní sa vyčerpanosť zväčša postupom liečby zhoršuje. 

Niektoré z príznakov vyčerpanosti spôsobenej nádorovým ochorením:

  • dlhá, extrémna únava po akejkoľvek aktivite,
  • pocit slabosti, únavy, ustatosti, vyčerpanosti hneď po prebudení,
  • ruky a nohy sú ťažké a je náročné s nimi pohnúť,
  • prílišná únava na robenie bežných denných činností,
  • problémy s koncentráciou, jasným myslením alebo pamäťou,
  • pocit frustrácie, hnevu a nervozity z vyčerpanosti a jej prejavov,
  • nezúčastňovanie sa na každodenných aktivitách,
  • nevenovanie pozornosti vlastnému vzhľadu,
  • veľa času stráveného v posteli.

Zatiaľ nie celkom rozumieme čo spúšťa vyčerpanie spôsobené nádorovým ochorením. Môže to byť samotné nádorové ochorenie a/alebo protinádorová liečba. Nedostatok krvných buniek, problémy so spánkom, stres, bolesť, znížený príjem potravy a nedostatok cvičenia sú faktormi, ktoré prehlbujú únavu u každého človeka. Ak nie sú zjavné fyzické príčiny pre pacientovu neprimeranú vyčerpanosť, lekár musí vykonať testy na zistenie iných zdravotných problémov. Ak sa nezistia žiadne zdravotné problémy, existujú postupy ako zvládať a minimalizovať vyčerpanosť spôsobenú nádorovým ochorením, ako sú optimálny režim spánku a bdenia, primeraná fyzická aktivita a rozumné využívanie energie a času. Ošetrujúceho lekára by ste mali informovať o tom, že ste unavený, aj o akýchkoľvek iných nepríjemných ťažkostiach, ktoré pociťujete.

Niektoré príznaky vyčerpanosti sú podobné depresii a je ľahké si ich zameniť. Depresia je neschopnosť cítiť potešenie – ľudia trpiaci depresiou sa cítia smutní a bezcenní. Môžu sa vzdávať nádeje. Môžete byť unavený a nemať depresiu, ale niektorí ľudia trpia vyčerpanosťou a depresiou súčasne. Niekedy je ťažké pomenovať, ako sa cítite. Váš lekár vás môže poslať k špecialistovi - psychiatrovi, aby zistil, či sa jedná o depresiu. Ak áno, problém je riešiteľný, pretože depresiu je možné úspešne liečiť.  Snažte sa povedať vášmu lekárovi presne ako sa cítite, a ako to ovplyvňuje to, čo robíte. Ľudia trpiaci vyčerpanosťou popisujú svoje pocity ako únavu, slabosť, vyčerpanie, ustatosť a pomalosť. Často nemajú dostatok energie a nemôžu sa sústrediť. Môžu sa cítiť smutne, podráždene alebo frustrovane. Len vy viete, či a do akej miery ste unavený, a ako to ovplyvňuje vašu schopnosť užívať si život. Rozprávajte sa so svojim ošetrujúcim lekárom, aby ste našli spôsob, ako sa cítiť lepšie.

Tipy ako zvládať vyčerpanosť spôsobenú nádorovým ochorením

Tak, ako je protinádorová liečba iná u každého pacienta, tak je iná aj jeho únava. Kým niekto sa môže cítiť veľmi unavený, iný nemusí. Nedá sa vedieť dopredu, či budete trpieť vyčerpanosťou, a aká bude jej intenzita. Existujú však spôsoby ako proti nej bojovať:

Odpočívajte, ale nie priveľa. Deň si plánujte tak, aby ste mali čas aj na odpočinok. Doprajte si radšej opakované kratšie zdriemnutie alebo prestávku (do 30 minút) ako jeden dlhší odpočinok počas dňa. Príliš veľa odpočívania znižuje energiu. Každú noc sa snažte spať 7-8 hodín. Ak máte problémy so spánkom, povedzte to ošetrujúcemu lekárovi. Môže vám predpísať lieky, ktoré vám umožnia spať. 

Buďte čo najaktívnejší. Pravidelné primerané cvičenie, obzvlášť chôdza, preukázateľne znižuje pocit vyčerpanosti. Veďte si denník o tom, ako sa cítite. Ak sa budete s lekárom rozprávať o únave, môže sa vás pýtať ako veľmi ju pociťujete (na škále od 1 po 10), čo ju zlepšuje, čo zhoršuje. Bude sa vám odpovedať ľahšie, ak to budete mať zaznamenané. Poraďte sa s lekárom aký druh cvičenia je pre vás najlepší.

Šetrite energiu. Predovšetkým by ste si mali určiť priority. Rozhodnite sa, ktoré aktivity sú pre vás naozaj dôležité, a ktoré nie. Plánujte. Činnosť si rozložte na celý deň. Medzi aktivitami si robte prestávky na odpočinok. Netlačte na svoje limity, nestojte priveľa, nevykonávajte činnosti pri vysokých teplotách. Aj dlhá horúca sprcha alebo kúpeľ z vás môže vysať veľa energie. 

Nechajte si pomôcť. Poproste rodinu alebo priateľov, aby vám pomohli s tým čo vás unavuje alebo je pre vás ťažké (varenie, kosenie, domáce práce...). Nenúťte sa robiť viac, ako zvládate. Pre okolie môže byť ťažké pochopiť, že odpočinkom sa svojej vyčerpanosti nezbavíte. Pokúste sa im vysvetliť, ž­­e vaša únava je iná ako bežná únava. Mnoho ľudí by vám rado pomohlo, ale nevedia ako. Ak sa niekto ponúkne, buďte špecifický vo svojich požiadavkách. Ak budú ľudia presne vedieť ako vám vyhovieť, budú mať sami lepší pocit. Vysvetlite svojim blízkym, že niekedy nemáte dostatok energie ani len na to, aby ste sa s nimi rozprávali.

Dobre jedzte. Pite veľa tekutín. Jedzte toľko, koľko môžete. Každý deň sa snažte zjesť nejaké ovocie a zeleninu. Dostante do seba dostatok bielkovín a kalórií, aby sa Vaše telo mohlo uzdraviť.

Vyhľadajte lekársku pomoc. Vyhľadajte lekársku pomoc, ak sa kvôli únave nedostanete z postele viac ako 24 hodín, ak sa cítite zmätený, trpíte závratmi, strácate rovnováhu, máte problémy s prebúdzaním, neviete sa nadýchnuť, alebo sa vyčerpanosť zhoršuje.

Vedci tvrdia, že vyčerpanosť spôsobená nádorovým ochorením je krátkodobá. Chvíľu potrvá, kým sa budete cítiť sami sebou, ale môžete očakávať, že sa vám energia vráti, dokonca to bude trvať kratšie, ak sa vám podarí zostať aktívnymi.


Viac
Pridajte sa na Facebooku
Finančná podpora

Aj malým príspevkom nám pomáhate prinášať pacientom zrozumiteľné a aktuálne informácie a presadzovať práva pacientov na kvalitnú zdravotnú starostlivosť.